Yüksek Dağlara Doğru: Kazbegi ve Mtskheta

Stalin’in memleketi Gori ve mağara şehir Uplistsikhe’yi gezdikten sonra yönümüzü kuzeydeki Kazbegi’ye doğru çevirdik. Tabi ki oraya ulaşana kadar göreceğimiz yerler vardı 😊 Bunlardan ilki Gürcistan’ın en eski kentlerinden biri olan Mtskheta idi.

Mtskheta

Şehir, başkent Tiflis’in 25 kilometre kuzeyinde yer alıyor. Kura ve Aragvi Nehirlerinin birleştiği noktada yer alan tarihi kent, dini açıdan da büyük öneme sahip. Gürcülerin Hristiyanlığı kabul ettiği yer olan Mtskheta, Gürcü Ortodoks Kilisesi’nin merkezi. Şehir, Gürcistan’daki Hristiyan mimarisinin en önemli eserleri olarak gösterilen yapılara da ev sahipliği yapıyor.

Samtavro Manastırı: İberia Kralı III. Mirian tarafından yaptırılan manastır, 11. yüzyılda tekrar inşa edilmiş. Tarih boyunca depremlere ve restorasyonlara maruz kalan manastırdaki freskler de 16.-17. yüzyıllarda yapılmış. Manastırın kurucusu Mirian ve eşinin mezarları da manastırda bulunuyor.

Samtavro Manastırı

Svetitshoveli Katedrali: Burası şehrin en ihtişamlı yapısı. Mevcut yapı 11. yüzyıldan kalma, ancak tarihinin 4. yüzyıla kadar uzandığı bilinmekte.

Gürcü krallarının taç giyme yeri olan katedralin içinde bazı freskler ve ikonların yanı sıra kralların mezar yerleri de bulunuyor. Tiflis’in kurucusu kabul edilen Kral Vahtang Gorgasali’nin mezarı da bu katedralde.

Svetitshoveli Katedrali

Katedrali ziyaretimiz sırasında ilginç bir deneyim yaşadık. Bir bebeğin vaftiz edilmesine tanık olduk. O görüntüleri de sizinle paylaşayım 😊

Jvari Manastırı, dağın tepesine kurulmuş 6. yüzyıl Ortodoks manastırlarından. Muhteşem bir Mtskheta manzarasının yanı sıra Kura Nehri’nin Aragvi Nehri ile birleşimini manastırın bulunduğu tepeden izleyebilirsiniz.

Jvari Manastırı – Uzaklarda 🙂

Samtavro Manastırı, Svetitshoveli Katedrali ve Jvari Manastırı kompleksi 1994 yılında UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne alınmış.

Mtskheta adına son gördüğümüz yapı Bebristsikhe Kalesi. Orta Çağ eseri olan kale, 2004 yılında Gürcistan Ulusal Öneme Sahip Kültür Anıtları listesine dahil edilmiş. Bu çevreye yakın ancak bizim görmediğimiz güzel bir mimariye sahip Tsilkani Katedrali’ni de ziyaret edebilirsiniz.

Bebristsikhe Kalesi

Mtskheta bölgesinden ayrılıp, Aragvi Nehri eşliğinde kuzeye doğru yolculuğa başladık. Nehir bazen o kadar güzel renge bürünüyordu ki, durup fotoğraf çekmeden yapamadık 😊

Aragvi Nehri

Mtskheta’dan yaklaşık 45 kilometre sonra Ananuri Kalesi önündeydik. Burası bir kompleks yapı. Kalenin yanında iki de kilise bulunuyor. Tarih boyu birçok savaş gören kalenin tarihi 13. yüzyıla dayanıyorken, kiliseler 17. yüzyıl eseri. Kilise duvarlarındaki yazıtlar ve işlemeler oldukça ilgi çekici.

Ananuri Kalesi

Yol üstündeki bu kale kompleksine giriş ücretsiz.

Kalenin dış tarafında bulunan tezgahlardan hediyelik eşya alabileceğiniz, geleneksel giysileri giyerek fotoğraf çekilebilirsiniz. Tabi ki ücretiyle 😊

Ananuri Kalesi – Özgün ile

Kaleden sonra kuzeye doğru devam ederken ilginç kareler peşimizi bırakmıyordu. Tıpkı bu tünel gibi. Bir benzerinin (minnağının) Trabzon – Zigana’da olduğunu hatırlatayım.

Tünel

Yolumuzun üzerindeki durak noktalarımızdan biri de, Gudauri İzleme Noktası. Burada 1783 yılında Rusya ve Gürcistan arasında imzalanan Georgievsk Anlaşmasını’nın 200. yılı anısına yapılan bir anıt bulunuyor. Anıtın bulunduğu bölgede yiyecek-içecek ve hediyelik eşya satan tezgahlar bulunmakta.

Gudauri İzlem Noktası

Anıt o kadar güzel bir yere kurulmuş ki, seyretmeye doyamıyorsunuz. Yolunuz Kazbegi taraflarına düşerse burada mola vermeyi unutmayın derim.

Gudauri

Burasının bizim hafızamızda yer etmesinin bir diğer sebebi de karşı tepede bulunan birçok atlı kişinin bayrak taşıyor olmasıydı. Yakından baktığımızda burada bir film çekildiğini anladık. Hala daha filmin ismini bilmiyoruz 😊

Film Çekimi

Kazbegi

Terek Irmağı’nın bize sunduğu muhteşem manzaralar eşliğinde, süzüle süzüle Kazbegi’ye doğru yol aldık. Sonunda merkez kasaba olan Stepantsminda’ya vardık. Burası bir sürü otelin, misafir evinin, kafe ve restoranların bulunduğu bölge.

Kazbegi’ye Az Kaldı

Tepeye çıkmak için özel aracınızı kullanabilirsiniz, ancak yol buna izin vermeyebilir (Tepeye yapılan yeni yolla artık bu da mümkün hale gelmiş). Bölgede sadece sizi tepeye çıkarmak için bulunan servisler bulunuyor. Şu an fiyatını hatırlamasam da, biz çok pahalı bulup yürümeye karar vermiştik.

Kazbegi

Tabi ki patika yoldan yürüyüş o kadar kolay olmayacaktı. Dik bir yamaçta 1.3 kilometre gitmekten bahsediyorum. Ama tepede göreceğimiz manzarayı düşünerek buna aldırış etmemeye çalıştık.

Temiz havayı içimize çeke çeke yürümeye devam ettik. Hem arkamızda bıraktığımız, hem de karşımızdaki manzara olağanüstüydü. Tepedeki kiliseye yaklaştıkça, hem yorgunluğumuz artıyordu hem de heyecanımız 😊

Tepede bulunan yapı, Gergeti Trinity (Kutsal Üçleme) Kilisesi. 2170 metrede bulunan kiliseden kasaba görüntüsü çok hoş. Arkanızda ise efsanelere konu olmuş, 5000 metre rakımı ile Gürcistan’ın en yüksek 3. dağı olan Kazbek Dağı duruyor.

Gergeti Trinity Kilisesi

Evet, burası sadece bu manzara ve kiliseden ibaret. Ancak bölgenin doğası muhteşem, insanlar sadece trekking için bile buralara akın ediyorlar. Kamp yapılabilmesi de başka bir sebep.

Dönüş yolunda artık hava kararmaya başlıyordu. Patikadan aşağı doğru hızlı adımlarla inerken aracımızın farlarının açık olduğunu gördük. Akü biter korkusuyla koşmaya başlayıp aracımızın yanına geldik. O sırada ise Özgün bizi şoka uğratacak cümlesini söyledi: “Anahtar yok”. Koşarken düşürmüş olmalıydı. Hava kararmak üzereydi ve nerede düşürmüş olabileceğimize dair en ufak bir fikrimiz yoktu. Ayrıca aracın aküsü de bitebilirdi. Çok geçmedi ki Özgün bunun bir şaka olduğunu söyledi. Rahat bir nefes alıp başkent Tiflis’e döndük 😊

Dip Not: Kazbegi’ye Didube İstasyonu’ndan kalkan minibüslerle gelebileceğiniz gibi, günübirlik turlarla da buraya ulaşım sağlayabilirsiniz. Turlar için tıklayın.

Dip Not 2: Kazbegi’nin kuzeyinde Rusya sınırına oldukça yakın yerde Dariali Manastır Kompleksi ile Gveleti Şelalesi bulunuyor. Vaktiniz varsa oraları da ziyaret edebilirsiniz.

Gezmek Güzel Şey & Hayat Gezince Güzel

Bir Yorum Yazın

Yazar: Serdar

Küçüklüğümden beri babam sayesinde ekonomik tatiller yaptık. Büyüdükçe babamın izinden gitmeye çalışıyorum :) Bugüne kadar kendime göre çok yer gezdim ancak bunları bloga yazma fikri arkadaşların ısrarı sonucu oluştu. Gezmek güzel şey, hayat gezince güzel :)